Kako pobijediti umor i isrpljenost tijekom zimskih mjeseci

Zimi su mnogi, češće nego inače, suočeni s umorom te manjkom energije i motivacije. Kratki dani, niske temperature i manjak sunčevih zraka lako mogu negativno utjecati na raspoloženje. Međutim, ako pripazite na nekoliko stvari i prestanete provoditi toliko vremena na kauču gledajući serije, nadolazeća zima mogla bi proći u veselom raspoloženju bez depresije i iscrpljenosti.

Velika većina ljudi koji žive u unutrašnjosti i na sjeveru Europe osjeća umor tijekom zimskih mjeseci, a i u drugim dijelovima svijeta iscrpljenost se nerijetko pojavljuje kao posljedica pada temperatura. Zašto je tome tako? Velikim dijelom, za naš umor zaslužan je melatonin, hormon spavanja kojega luči pinealna žlijezda ili epifiza. Kada ljudsko oko dođe u dodir s velikom količinom svjetla, proizvodnja melatonina se zaustavlja, a navečer, kada se smrači, u mozak se ispušta veća količina ovoga hormona i zato se pojavljuje umor.

Zimsku depresiju ne treba ozbiljno shvaćati

Budući da je zimi nerijetko i danju mračno te oko ne dobiva puno dnevnog svjetla, melatonin se luči većim intenzitetom nego tijekom drugih dijelova godine. Kada organizam luči visoke razine hormona spavanja, osim općeg umora, često se može pojaviti i manjak energije te pospanost.

Činjenica je i da proizvodnja melatonina koči lučenje serotonina, takozvanog hormona sreće koji je, između ostaloga, zaslužan za naše raspoloženje. To dodatno objašnjava bezvoljnost i depresiju u zimskim mjesecima. Niske razine serotonina često bude želju za slatkom i masnom hranom, budući da ona povećava razinu tog hormona i podiže raspoloženje.  To objašnjava zašto nam se zimi često jedu slatkiši, slastice i namirnice s visokim udjelom masti.

Sezonski afektivni poremećaj ili SAD ("Seasonal affective disorder"), kako se službeno naziva depresija uzrokovana niskim temperaturama zimi, prepoznaje se prema simptomima kao što su depresivno raspoloženje, povećana potreba za snom te snažna žudnja za slatkim. Ako sumnjate da vas je "napala" zimska depresija, trebate stupiti u kontakt s liječnikom jer ju je moguće liječiti. Osim klasičnim lijekovima i psihoterapijom, simptomi se mogu liječiti i posebnom terapijom svjetlom.

Kako se suprotstaviti zimskoj depresiji?

Ipak, prije nego što stupite u kontakt s medicinskim osobljem, mnogo je toga što možete učiniti na svoju ruku, a što će vam pomoći u borbi protiv lošeg raspoloženja i umora. Kako biste se osjećali vitalnije i spremnije na niske temperatute, najprije trebate izaći iz kuće.

Čak i ako se radi o oblačnom ili maglovitom danu, vani ima više svjetla nego u zatvorenom prostoru. Umjetni izvori svjetla najčešće ne uspijevaju u oponašanju dnevnog svjetla kada je riječ o poticanju proizvodnje melatonina u organizmu. Umjesto da cijeli dan provedete u zatvorenom prostoru, izađite na svjež zrak, po mogućnosti rano ujutro ili ujutro. Ako ništa drugo, možete prošetati do posla ili fakulteta, umjesto vožnje automobilom ili tramvajem. Bicikl je također dobra opcija!

Predvečer, treba izbjegavati velike količine svjetla te omogućiti organizmu dovoljno vremena za prizvodnju melatonina kako bi mu zagarantirali miran san u preporučenom trajanju od 7 do 9 sati.

Premda to ponekad može biti teško, nužno je zimi opskrbiti tijelo dovoljnom količinom zdravih namirnica kako bi mu osigurali potrebnu razinu vitamina i hranjivih tvari. Primjerice, moguće je spriječiti manjak željeza u tijelu, koji može dodatno utjecati na povećanje umora i iscrpljenosti.

Teška hrana, osim što nagomilava nepotrebne kilograme, snižava opću razinu energije, pogotovo odmah nakon obroka kada se tijelo "muči" s probavljanjem hrane. Ako želite biti odmorniji i osjećati se bolje ove zime, poslušajte gore navedene savjete - pobrinite se za svoje raspoloženje i pobijedite zimsku depresiju kontroliranjem razine hormona melatonina u svome tijelu.

  • Tags: depresija, energija, iscrpljenost, melatonin, umor
  • ← Older Post Newer Post →