Mlijeko i mliječni proizvodi - zdravi ili štetni?

Gotovo da nema hrane oko koje se vodi toliko rasprava kao oko mliječnih proizvoda. Mlijeko životinjskog podrijetla je kontroverzno - dok neki tvrde da značajno doprinosi održavanju dobrog zdravlja i da je važna (osnovna) hrana za djecu i odrasle, drugi su uvjereni da je mlijeko štetno za zdravlje te ga uklanjaju iz prehrane.

Hranjive tvari u mlijeku

Mlijeko je bijela i mutna emulzija proteina, šećera (mliječni šećer), masti (mliječne masti) i vode. Mliječna mast se emulgira u vodi, štoviše, ugljikohidrati, različiti vitamini i elementi u tragovima otope se u vodi.

Ljudi koriste mlijeko različitih životinja, uključujući krave, ovce, koze, konje i bivole - zbog jednostavnosti, ovdje navedene informacije odnose se na kravlje mlijeko.

Kravlje mlijeko se sastoji od oko 87% vode, 4,8% ugljikohidrata, 3,5% proteina i oko 4% masti, čiji se točan sastav razlikuje između različitih vrsta mlijeka (punomasno mlijeko, nemasno mlijeko, obrano mlijeko, mlijeko bez laktoze). Osim toga, u mlijeku se otapaju neki važni vitamini i minerali, uključujući kalcij, kalij, magnezij, fosfor, vitamin A, B1, B2, C i D.

Ako mlijeko opskrbljuje tijelo s toliko važnih hranjivih tvari, zašto ga ljudi u isto vrijeme označavaju kao nezdravo i štetno za zdravlje?

Pa, tu je problem netrpeljivosti i nespojivosti. Mnogi ljudi ne podnose mlijeko - netolerancija na laktozu je jedna od najčešćih netolerancija. Oko 95% Azijata i više od 50% osoba u Južnoj Americi ima netoleranciju na laktozu.

Kako bi se probavila laktoza, potreban je enzim laktaza. Laktaza dijeli mliječni šećer i čini ga probavljivim. Dok je proizvodnja laktaze potpuno razvijena kod mališana, ona se vraća u punu ili djelomičnu zrelost kasnije u životu - tijelo više ne može probaviti laktozu, a neki ljudi postaju netolerantni.

Izvorna funkcija mlijeka

Izvorna funkcija kravljeg mlijeka je da osigura tele s važnim hranjivim tvarima, tako da može dobiti puno težine u kratkom vremenu. Kravlje mlijeko je po prirodi manje namijenjeno za brigu o čovjeku jer za to postoji prirodno majčino mlijeko, a između majčinog i kravljeg mlijeka postoje neke razlike u sastavu. Dakle, kada pijemo kravlje mlijeko, konzumiramo proizvod koji je izvorno bio namijenjen zdravom razvoju teleta.

Problem kontaminacije

Mlijeko se u svijetu konzumira u velikim količinama. Kako bi zadovoljili veliku potrebu za mlijekom koriste se sintetički hormoni namijenjeni povećanju proizvodnje mlijeka krava. Međutim, to otvara još jedan problem: krave moraju proizvesti količine mlijeka koje nikada nisu bile namijenjene po prirodi i reagirati s bolestima i upalama kao što je mastitis (upala mliječnih žlijezda). Liječe se antibioticima i može se dogoditi da sintetski hormoni, antibiotici, ali i pesticidi i druge tvari završe u mlijeku.

Veza između mlijeka i bolesti

Glavni razlog brojnih kontroverznih rasprava na temu mlijeka je povezanost između konzumacije mlijeka i kroničnih bolesti kao što su osteoporoza, kardiovaskularnih bolesti, što je i dokazano u nekim istraživanjima.

Na primjer, švedska studija pokazala je da dugoročno povećan unos mlijeka kod žena pogoduje riziku od prijeloma, a druga studija pokazuje da postoji povezanost između povećanog rizika od raka jajnika, raka prostate i dijabetesa ovisnog o inzulinu i povećane potrošnje mlijeka. No, studija iz 2014. pokazala je da konzumiranje mliječnih proizvoda može smanjiti rizik od razvoja dijabetesa tipa 2. To pokazuje da u kliničkim studijama na temu mlijeka ima mnogo prednosti i nedostataka.

Zaključak

Rasprave o mlijeku i mliječnim proizvodima su kontroverzne i ​​ponekad zbunjujuće, no, ipak, postoji dovoljno dokaza koji pokazuju da konzumiranje previše mlijeka i mliječnih proizvoda može povećati rizik od određenih bolesti. Međutim, neke rezultate istraživanja treba uvijek kritički promatrati, budući da nisu svi rezultati reprezentativni ili se ne mogu tumačiti za širu javnost ili specifične populacije.

Činjenica je da mlijeko sadrži mnogo važnih hranjivih tvari. U isto vrijeme, hranjive tvari sadržane u mlijeku također su prisutne u mnogim drugim namirnicama, tako da se vegani ili ljudi koji ne konzumiraju mlijeko ne moraju brinuti o mogućem nedostatku kalcija, magnezija ili vitamina B, ako imaju uravnoteženu i zdravu prehranu.

Za one koji piju mlijeko, bilo punomasno mlijeko, nemasno mlijeko, obrano  ili mlijeko bez laktoze – umjerenost je najvažnija. Previše mlijeka može dugoročno naškoditi vašem zdravlju. Korisno je u prehranu uvesti i mlijeko biljnog podrijetla poput zobenog, rižinog, sojinog, bademovog..

  • Tags: kalcij, laktoza, mliječni proizvodi, mlijeko, prehrana, zdravlje
  • ← Older Post