Nedostaje li vam željeza u organizmu? Evo zašto nam je potreban

Anemija uzrokovana nedostatkom željeza svjetski je javno-zdravstveni problem, a obogaćivanje hrane željezom najisplativija je preventivna strategija. Ispravna kombinacija oblika željezne soli i nosača nutrijenata je iznimno važna, kao i prehrambeni kontekst konzumacije. Preporučuje se kombinacija željeza s pojačivačem njegove bioraspoloživosti i izbjegavanjem interakcije s inhibitorima željeza. Dodaci prehrani koji sadrže željezo dostupni su, bez recepta, u solima oksidacijskih stanja željeza +2 i +3. Željezne soli oksidacijskog stanja +2, među kojima se ističu fumarat, sulfat i glukonat, najbolje su bioraspoložive forme željeza i često se smatraju standardom kvalitete u usporedbi s drugim željeznim solima. Generalna je preporuka konzumirati hranu bogatu željezom s hranom bogatom vitaminom C kako bi se povećala njegova apsorpcija. Ipak, zbog čestog problema nedostatka željeza, razmotrite nadopunu prehrani ako imate problema s apsorpcijom željeza iz vaše hrane.

Vitamin C je dobro poznat u današnjem društvu, kao i njegova uloga, ali nije na odmet ponoviti koju riječ o njemu. Uključen je kao antioksidans u očuvanju stanica od slobodnih radikala, poboljšava apsorpciju željeza, regenerira zalihe E vitamina, izgrađuje kolagen (strukturalno važan protein), sintetizira karnitin i noriepinephrin te metabolizira kolesterol. Nedostatak rezultira slabim zacjeljivanjem rana i pojavom strukturnih oštećenja u organizmu te lošim zdravljem zuba. Nalazi se u nizu prehrambenih proizvoda, a najbogatije namirnice su šareno voće i povrće te meso.

Željezo, kao mikro-mineral (minerali čije preporučene dnevne doze iznose ispod 15mg/dan), u našem organizmu igra esencijalnu ulogu u funkcioniranju našeg tijela. Hemoglobin i mioglobin su dva proteina koji se spajaju s kisikom kako bi se kretali organizmom do željenih destinacija. Željezo je esencijalni dio tih proteina. Željezo u prehrani dolazi u dva oblika, heme i ne-heme željezo. Heme željezo se puno lakše apsorbira u ljudskom organizmu od ne-heme željeza. Vitamin C, organske kiseline i konzumacija mesa poboljšavaju apsorpciju željeza. S druge strane, suvišak cinka, kalcija i polifenola inhibira apsorpciju željeza.

Nedostatak željeza je najčešći nutritivni nedostatak diljem svijeta, iz više razloga:

  • Vegani, vegetarijanci i ljudi čija se prehrana temelji uglavnom na žitaricama mogu jesti hranu bogatu željezom, ali ga neće apsorbirati u dovoljnim količinama (ne-heme Fe)
  • Nedostatak vitamina A može intenzivirati anemiju uzrokovanu nedostatkom željeza, i uz to, potrebna nam je dovoljna količina bakra da bi uspješno apsorbirali željezo s ciljem formiranja crvenih krvnih zrnaca
  • Ženama je željezo potrebno u većim količinama tijekom menstruacija i trudnoće. Često jedu manje količine hrane bogate željezom, i češće su vegetarijanke u usporedbi sa muškarcima ili su na režimu raznih dijeta.

S druge strane, pretjerani unos željeza može također biti problematičan. Djeca koja konzumiraju dodatke prehrani se mogu otrovati željezom.

Mineral željezo uključeno je u formiranje hemoglobina (u kojem se nalazi 2/3 željeza u tijelu) i mioglobina, transport i skladištenje kisika kroz organizam. Uz navedeno, sudjeluje u formiranju crvenih krvnih zrnaca i krvnih žila, anaerobnoj proizvodnji energije te je sastavni dio stotina proteina i enzima u tijelu. Nedostatak može rezultirati anemijom, promjenama u ponašanju kod djece te slabim imunitetom. Ne-heme željezo u hrani se nalazi u grahu i mahunarkama, tamno-zelenom lisnatom povrću, maslinama, grožđicama, žitaricama punog zrna (smeđa riža, amarant, kvinoja, proso), algama, paprikama, krumpiru, sjemenkama (posebice bundeve, suncokreta i sezama) te soku od šljiva.

Heme željezo je prisutno u ribama, školjkama, mesu organa životinja, crvenom mesu (divljač, svinjetina, govedina) i tamnoj peradi (tamno meso piletine i puretine, noj, patka).

Željezo u formi fumarata, uz dodatak bakra i vitamina C, u cilju bolje apsorpcije u našem organizmu, nalazi se u proizvodu REAL ENERGY iz B!TONIC palete proizvoda u umjerenoj količini (60% dnevnih potreba u tri kapsule). Konzumirajte željezom bogate prehrambene namirnice te u danima kad niste bili u prilici za konzumacijom istih pomognite stanju svog željeza unosom ovog izvrsnog proizvoda, u količini adekvatnoj za nadopunu konzumiranih mikronutrijenata u danu kroz kvalitetnu prehranu.

← Older Post Newer Post →