Sirovo ili kuhano, što je zdravije?

Mnogo voća i povrća može se konzumirati i sirovo i kuhano. Sirovu hranu se općenito smatra vrlo hranjivom i zdravom no neke namirnice, uključujući i neko povrće, mogu ozbiljno oštetiti tijelo u nekuhanom obliku.

Tako primjerice konzumacija sirovog zelenog graha može dovesti do proljeva, povraćanja i grčeva u trbuhu. Određeni proteini u grahu mogu dovesti do metaboličkih oštećenja, pa se zeleni grah preporučuje 15 minuta prokuhati prije konzumacije, kako bi se štetni protein uklonio. Ostale mahunarke, kao što su slanutak i leća, također prije konzumacije moraju biti temeljito natopljene i kuhane.

Rabarbara je također jedna od biljaka koju treba termički obraditi prije konzumacije. Naime, ova biljka sadrži oksalnu kiselinu koja može uzrokovati teške probleme cirkulacije, stoga ju je potrebno temeljito oguliti te prokuhati prije nastavka pripreme.

Brokula, iako ne dovodi do trovanja u sirovom obliku, nekuhana može uzrokovati nadutost i druge probavne probleme. Brokulu je najbolje kratko prepržiti prije jela. Naglasak je na kratku termički obradu, jer brokula sadrži mnogo hranjivih tvari poput željeza, vitamina C i magnezija, koje su u velikoj mjeri uništene dugim kuhanjem. Također, luk i češnjak je također preporučljivo kratko obraditi prije jela, kako bi izbjegli probavne probleme. Zdravi sastojci u luku i češnjaku (npr. sulfidi) se ne gube laganim zagrijavanjem.

S druge strane, sirove tikvice prave su hranjive bombe! Svježe tikvice sadrže puno magnezija, vitamina C i željeza, a time i hranjivih tvari koje se gube kad se zagriju. Ako tikvicu želite primjerice u woku, zagrijte ih pri kraju pripreme s ostalim sastojcima ili kratko popecite na ulju - tako će esencijalne hranjive tvari tikvice biti u velikoj mjeri sačuvane.

Situacija je slična i s paprikom. Hranjive tvari, vitamin C i beta karoten u paprici vrlo su osjetljivi na toplinu, pa bi paprike najbolje bilo jesti sirove. Sirove paprike odlične su za salatu ili kao međuobrok.

Špinat je namirnica koja se najčešće priprema kuhanjem, no ova biljka u sirovom stanju opskrbljuje tijelo s puno vitamina C, željeza, kalija i magnezija. No, sirovi špinat sadrži oksalnu kiselinu koja ometa apsorpciju kalcija u tijelo, pa bi špinat bilo najbolje kratko prokuhati, a zatim odmah konzumirati.

Sirove rajčice sadrže mnogo hranjivih tvari koje mogu zaštiti tijelo od raka. Jedna od tih tvari je likopen - ovaj radikalni sakupljač je još apsorbilniji ako se rajčice nakratko toplinski obrade prije jela.

 

Dakle, sirova hrana ima mnoge prednosti, ali treba biti oprezan. Dobro uravnotežen plan prehrane uključuje zdravu kombinacija sirovog i kuhanog povrća. Prednosti sirove hrane su očite: bogata je hranjivim tvarima poput vitamina C, beta-karotena i minerala koji se lako izgube kuhanjem. Osim toga, sirova hrana dugo pruža osjećaj sitosti. No, tijelu je mnogo teže probaviti sirovo povrće, pa mnogi nakon konzumacije sirove hrane imaju neugodne probavne probleme, kao što su nadutost. Ako ne možete podnijeti sirovi luk, češnjak i drugo sirovo povrće, najbolje je poslušati svoje tijelo i kratko ga toplinski obraditi.

S druge strane, potrošnja pretežno kuhanog povrća može dovesti do nedostatka hranjivih tvari. Mnogi vjeruju da jedu zdravo i zadovoljavaju svoje prehrambene potrebe kada jedu kuhano povrće kao prilog uz meso, ribu ili tjesteninu. No, ako rijetko konzumiraju sirovo povrće vrlo je vjerojatno da imaju nedostatak hranjivih tvari, pogotovo ako ne jedu dovoljno voća ili ga jedu "krivo" (na primjer, oguljeno).

Pored uravnotežene prehrane s puno voća te sirovog i kuhanog povrća, potrebne hranjive tvari možete (uz savjetovanje s liječnikom ili ljekarnikom) unijeti i putem kvalitetnih dodataka prehrani. Kliknite ovdje kako bi pregledali B!Tonic ponudu.

← Older Post Newer Post →

Blog

RSS
Tags
kalcij kvaliteta sna kvalitetne namirnice magnezij majčinstvo majke mamurluk nesanica organska hrana spavanje trudnoća uravnotežena prehrana važna ishrana vitamin b vitamin b kompleks voda zaštita jetre zdrava prehrana zdravlje beba zdravlje majke

Kako ublažiti bolne menstruacije?

Mnoge žene tijekom menstruacije obično pate od bolova u trbuhu, bolova u leđima, glavobolja, migrena, umora i opće slabosti. Nekakvo nepisano pravilo je da u prva dva dana obično se javljaju tipični menstrualni grčevi.
Čitaj više →

Znate li koliko je krom bitan mineral u vašoj prehrani?

Svakodnevno možete ćuti u razgovoru s vašim prijateljima ili najbližima kako su vitamin C, željezo i magnezij  važni minerali i vitamini potrebni u našoj prehrani ili kao dodaci prehrani. No vrlo rijetko se govori o KROMU.
Čitaj više →