Spavate li dovoljno i kvalitetno?

Poremećaji spavanja relativno su čest problem kod mnogih. Teško je naći osobu koja nije imala problema zaspati navečer ili ustati ujutro. Uzroci nesanice su vrlo različiti, od zdravstvenih razloga i upotrebe određenih lijekova, do stresa i vanjskih čimbenika (primjerice jet lag, poremećaj spavanja zbog brzog mijenjanja vremenskih zona uzrokovan putovanjem avionom).

U inače zdravih ljudi poremećaji spavanja su vrlo često posljedica loše higijene spavanja, što uključuje kada i gdje spavamo, što smo radili prije spavanja i mnoge druge čimbenike koji imaju veliki i važni utjecaj na našu kvalitetu sna. Stoga, ako često loše spavate i ujutro se osjećate umorno, provjerite da li je vaš poremećaj spavanja povezan s jednim od ovih uzroka: 

 

Spavaonica

Dekor u spavaćoj sobi ima veliki utjecaj na kvalitetu sna. Prije svega, trebamo imati na umu da je primarna funkcija spavaće sobe spavanje; televizija, radni dokumenti i hrana nemaju što raditi u  spavaćoj sobi.

OBAVEZNO: čuvajte spavaću sobu čistom i urednom; redovito mijenjajte posteljinu

NIKAKO: ne jedite u krevetu, ne gledajte televiziju, ne radite ili učite u spavaćoj sobi

Uz to, nikad ne bi trebalo biti prevruće ili prehladno u prostoriji. Svjež zrak pomaže snu, ali hladnoća može uzrokovati napetost mišića, a previsoke temperature znojenje. Optimalna temperatura u spavaćoj sobi je između 16 i 18 stupnjeva, a optimalna vlažnost zraka je između 50 i 60%.

OBAVEZNO: redovito provjeravajte temperaturu i vlažnost zraka prostorije, redovito provjetravajte

NIKAKO: ljeti previše ohladiti spavaću sobu klima uređajem; pregrijati prostoriju zimi

Jednako je važno investirati u dobar krevet, madrac i kvalitetnu posteljinu. Dobar krevet ne košta bogatstvo, a investicija svakako vrijedi!

 

Navike i obrasci spavanja

Svatko ima svoj unutrašnji sat. Naše tijelo zna čak i bez budilice da li je vrijeme za spavanje ili za aktivnost. Naravno, svakodnevni tempo života onemogućuje spavanje u isto vrijeme svaki dan, no ipak je važno što više slušati svoj unutarnji sat i slijediti određeni uzorak spavanja. Spavanje tijekom dana negativno utječe na uzorke spavanja. Kratko drijemanje je korisno, takozvani „Power nap“ tajno je oružje protiv umora u poslijepodnevnim satima. No, drijemanje tijekom dana ne bi trebalo trajati više od 20 minuta.

 

Rituali prije spavanja

Prijenosna računala, tablete i pametne telefone treba odložiti sat vremena prije spavanja. Živčani sustav je posebno osjetljiv na plave valne duljine svjetlosti, točnije, posebni foto receptori u mrežnici oka osjetljivi su na plave valne duljine od oko 480nm. Plavo svjetlo s ekrana našem tijelu signalizira da mora ostati budan, čak i kada je zapravo vrijeme za počinak.

OBAVEZNO: prije no što odete u krevet pročitajte knjigu ili časopis, slušajte glazbu, prakticirajte jogu i slično

NEMOJTE: gledati filmove, biti aktivni na društvenim mrežama, slati e-poštu itd.

Stres i problemi česti su razlog problema sa spavanjem. Večer i noć trebali bi biti vrijeme opuštanja koje nas regenerira. Probajte ne razmišljati o svakodnevnim problemima i stresnim poslovnim brigama. Odite na spavanje mirni i opušteni, jer se problemi sigurno ne mogu riješiti po noći i mogu čekati do sljedećeg jutra.

 

Prehrana

Što i kada jedemo može pozitivno ili negativno utjecati na kvalitetu sna. Dok određena hrana potiče spavanje, postoji mnogo hrane koja može poremetiti spavanje i pridonijeti poremećajima spavanja.

Mnogo je različitih naputaka kada bi bilo najbolje jesti posljednji obrok u danu. Neki izvori kažu da je optimalno vrijeme za večeru 18.00 ili 19.00 sati, drugi kažu da se ništa ne smije jesti tri sata prije spavanja. Zaključak je, stoga, da je najbolje slušati svoje tijelo, ali i biti svjesni da puni želudac neposredno prije spavanja remeti san, jer su crijeva zauzeta probavljanjem obroka.

OBAVEZNO: slušajte svoje tijelo

NIKAKO: ne jedite obilne obroke i slatkiše neposredno prije spavanja

kvaliteta sna nesanica spavanje

← Older Post Newer Post →

Blog

RSS
Tags
kalcij kvaliteta sna kvalitetne namirnice magnezij majčinstvo majke mamurluk nesanica organska hrana spavanje trudnoća uravnotežena prehrana važna ishrana vitamin b vitamin b kompleks voda zaštita jetre zdrava prehrana zdravlje beba zdravlje majke

Kako ublažiti bolne menstruacije?

Mnoge žene tijekom menstruacije obično pate od bolova u trbuhu, bolova u leđima, glavobolja, migrena, umora i opće slabosti. Nekakvo nepisano pravilo je da u prva dva dana obično se javljaju tipični menstrualni grčevi.
Čitaj više →

Znate li koliko je krom bitan mineral u vašoj prehrani?

Svakodnevno možete ćuti u razgovoru s vašim prijateljima ili najbližima kako su vitamin C, željezo i magnezij  važni minerali i vitamini potrebni u našoj prehrani ili kao dodaci prehrani. No vrlo rijetko se govori o KROMU.
Čitaj više →