Uloga vitamina B kompleksa tijekom trudnoće

Održavanje zdrave i uravnotežene prehrane u svim je životnim fazama važno, ali kada ste trudni imate još više razloga voditi brigu o svom tijelu kako biste osigurali da se nakon trudnoće rodi zdrava beba.  B vitamini, za koje ćete često čuti da su vitamini B kompleksa, osobito su važni aspekti vaše prehrane tijekom trudnoće, posebno vitamini B6, B9 i B12. Navedeni trojac posebno pomaže umanjiti rizik od urođenih mana, kao i ublažiti neke simptome tijekom trudnoće.

Zbog navedenog je uzimanje kvalitetnih prenatalnih vitamina izvrstan način da osigurate dobivanje svih vitamina koji su vama i bebi potrebni za zdravu trudnoću. Dakako, prenatalni vitamini nisu zamjena zdravoj prehrani, već nadopuna i podrška.

 

Presudne uloge vitamina B u zdravoj trudnoći

Čitav B kompleks od osam vitamina igra presudnu ulogu u vašoj snazi ​​i zdravlju dok se dijete razvija. Tijekom vašeg prvog i trećeg tromjesečja, većina žena osjeća se umornije i manje se kreće nego inače. Hrana i dodaci prehrani bogati vitaminom B pomažu povećati vašu prirodnu energiju pomoću ovih hranljivih vitamina za vaše rastuće dijete. Pogledajte uloge i prednosti tri najbitnija vitamina skupine B i otkrijte iz kojih izvora dobiti svaki od njih kako bi osigurali sretnu i zdravu trudnoću.

 

Vitamin B6 (piridoksin)

Piridoksin je važan za razvoj živčanog sustava i mozga vaše bebe tijekom svakog tjedna trudnoće, ali ima i korisne dodatne benefite. Dio njegove uloge u tijelu je da proizvodi norepinefrin i serotonin, dva osnovna neurotransmitera koji pomažu čitavom nizu metaboličkih funkcija. Vitamin B6 tijekom trudnoće također može pomoći u ublažavanju mučnine i povraćanja, što su možda dvije od najgorih ranih nuspojava trudnoće.

Da biste maksimizirali zdravlje sebe i bebe, trebali biste konzumirati između 25 i 50 mg vitamina B6 svaki dan. Sveučilište u Michiganu definiralo je istraživanjima da se mučnine smanjuju uzimanjem 10 do 25 mg vitamina B6 triput dnevno. Istraživanje američke nacionalne biblioteke za medicinu navodi da prekomjerna konzumacija vitamina B6 nije povezana s bilo kakvim urođenim manama ili malformacijama za dijete u razvoju. Međutim, unatoč tome što je vrlo siguran vitamin za  konzumaciju, liječnici preporučuju da ne prekoračite dnevnu dozu od 100 mg (kroz dodatke prehrani); u ovom slučaju - više nije bolje.

Možete pronaći vitamin B6 u: grahu, banani, papaji, cjelovitim žitaricama i nekoliko drugih prirodnih izvora hrane poput: češnjaka, slatkog krumpira, slanutka, avokada, lješnjaka, sjemenki suncokreta, smeđe riže, špinata…

Kako vitamin B6 pomaže u trudnoći?

  • Pomaže u sprječavanju male porođajne težine djeteta
  • Važno za razvoj mozga i živčanog sustava vašeg djeteta
  • Pomaže u održavanju glukoze u krvi na zdravim razinama
  • Može pomoći kod jutarnje mučnine

 

Vitamin B9 (folna kiselina)

Sasvim je poznato da je folna kiselina jedan od najvažnijih B vitamina koji treba uzimati tijekom trudnoće i to iz vrlo dobrog razloga. Ispravna količina folne kiseline smanjuje rizik da vaše dijete razvije urođene defekte poput - spina bifida. Također je odgovoran za pomoć u stvaranju crvenih krvnih zrnaca koji su iznimno važni i za vas i za vaše rastuće dijete. Svakodnevno biste trebali konzumirati 400 - 800 mcg (mikrograma) vitamina B9 tijekom trudnoće, u prijevodu 0,4 - 0,8 mg (miligrama). Ako pokušavate začeti, također se preporučuje konzumiranje iste količine folne kiseline (400 mcg prije trudnoće) kako biste povećali svoje šanse da zatrudnite.

Povrh svega toga, pokušajte povećati konzumaciju hrane koja prirodno sadrži taj vitamin. Leća i agrumi (posebno naranče i grejp) sadrže visoke doze folne kiseline, kao i tamnozeleno povrće poput špinata, brokule i šparoga.

Kako vitamin B9 pomaže u trudnoći?

  • Sprječava NTD (defekte neuralne cijevi) poput anencefalije (oštećenje mozga) ili spine bifide (defekt leđne moždine). NTD se mogu razviti u najranijoj fazi trudnoće, stoga je važno konzumirati folnu kiselinu od trenutka kada započnete pokušavati začeti
  • Smanjuje rizik od urođenih oštećenja poput rascjepa usne, rascjepa nepca i nekih srčanih oštećenja
  • Smanjuje rizik od preeklampsije tijekom trudnoće
  • Važan je za rast placente, sintezu DNK i razvoj djeteta
  • Esencijalan je za stvaranje crvenih krvnih stanica i pomaže u sprječavanju nastajanja oblika anemije

 

Kada vam trebaju dodatne količine vitamina B9?

  • Trudnicama koje nose blizance, vaš liječnik može savjetovati i do 1000 mcg dnevno
  • Žene s prekomjernom težinom mogu trebati više od 400 mcg dnevno, pitajte svog liječnika prije nego što zatrudnite i prije nego što počnete uzimati dodatke prehrani
  • Onima koji uzimaju lijekove protiv dijabetesa može se reći da uzimaju više količine B9
  • Ako je vaša beba u razvoju već razvila NTD, vaš liječnik će možda savjetovati suplementaciju do 4000 mcg dnevno

Važno je da razumijete sve granice konzumacije prenatalnih vitamina pri odabiru svojih dodataka prehrani.

 

Vitamin B12 (kobalamin)

Vitamin B12 važan je za održavanje zdravlja vašeg živčanog sustava, ali također se vjeruje da u kombinaciji s folnom kiselinom tijekom trudnoće dodaci prehrani vitamina B12 mogu pomoći u sprječavanju urođenih oštećenja poput spine bifide i ostalih oštećenja kralježnice i središnjeg živčanog sustava u vaše bebe. Možete pronaći B12 u obogaćenim namirnicama (soja ili sojino mlijeko), ribama, peradi, jajima i mlijeku, a dnevna preporučena doza iznosi oko 2,6 mcg (mikrograma) - upotreba dodataka prehrani za postizanje ovog unosa često pomaže.

Prirodni izvori hrane bogati vitaminom B12 jesu: divlji losos, škampi, govedina, jogurt, crveno meso i bakalar

Kako vitamin B12 pomaže u trudnoći?

  • Esencijalan je za stvaranje neuralne cijevi djeteta, mozak i kralježnicu
  • Zajedno s folatom (B9) djeluje na sintezu DNK i crvenih krvnih zrnaca
  • Pomaže razvoju i funkcioniranju vašeg mozga, živaca i krvnih stanica
  • Pomaže u poboljšanju razine energije, raspoloženja i stresa pomažući metabolizmu masti, ugljikohidrata i proteina.
  • Pomaže u održavanju zdravlja središnjeg živčanog sustava (CNS) i neuroloških funkcija

Za žene u trudnoći nedostaci vitamina B12 su prilično rijetki, ali ako se pojave to povećava rizik  da vaša beba razvije NTD (Neural Tube Defect). Sličnost je i sa problemima koji mogu nastati zbog niskoe razine B9 (folata). Ako vjerujete da možda imate nedostatak vitamina B12 i patite od depresije, tjeskobe, umora ili nesanice, odmah se obratite svom liječniku. Oštećenje mozga djeteta može se dogoditi u teškim slučajevima nedostatka B12 stoga je vrlo važno da sve brige podijelite sa svojim liječnikom kako bi se spriječilo da bilo koji nedostatak vitamina ne nanese štetu vašem tijelu ili djetetu u razvoju.

Liječnik će vas možda tražiti da nadopunite prehranu s B12 i s folnom kiselinom (B9) ako vam nedostaju ti vitamini prije trudnoće. Prenatalni dodaci prehrani trebali bi pomoći kod većine nedostataka, pitajte svog liječnika ako imate bilo kakvih nedoumica po ovom pitanju.

 

Austrijska tvrtka Lifecare essentials je u svojoj B!TONIC paleti proizvoda razvila dva proizvoda sa navedenim B vitaminima ključnim za zdravlje trudnice i djeteta. Proizvod ROSA SPIRIT veganski je dodatak prehrani, sadrži svih 8 vitamina B kompleksa u preporučenim dnevnim dozama. Proizvod nije predoziran vitaminima B kompleksa i posljedično ne diže apetit. U proizvodu LADY se također nalaze sva navedena tri vitamina B kompleksa u preporučenim dnevnim dozama, no u tom se proizvodu nalazi i čitav niz sastojaka koji povoljno utječu na zdravlje i izgled žena, poput kolagena, koenzima Q10 te antioksidansa vitamina C, E te ekstrakta sjemenki grožđa.