Zašto je cink bitan za vaše zdravlje?

Možemo li i kako izbjeći bolovanje u sezoni prehlada i gripe? Bilo bi dobro svakodnevno maksimalno moguće pomoći našem organizmu u obrani od potencijalnih infekcija, virusa i bolesti. U znanstvenim i medicinskim krugovima sve se češće preporučuje konzumiranje minerala cinka kao dodatka prehrani. Pomaže li zaista cink u suzbijanju prehlade i gripe?

Što je točno cink?

Svi koji smo pohađali nastavu iz kemije znamo da je cink element koji se u periodnom sustavu elemenata pojavljuje kao "Zn". Znanstvenici dodatno tvrde da je da je cink zapravo "esencijalno bitan element u tragovima". To znači da ga naše tijelo to ne proizvodi prirodnim putem, iako nam u osnovi treba za funkcionalan život pa i puko preživljavanje.

Cink pomaže i sudjeluje u puno različitih funkcija u tijelu. Vjerojatno je najpoznatiji kao pojačivač imuniteta, ali cink također može pomoći u probavi i u regulaciji proizvodnje hormona. Njegova uloga u uravnoteživanju naših hormona upućuje na činjenice da je važan za plodnost i tretiranje dijabetesa (ako ga kroz prehranu ne dobijete dovoljno, može izazvati neplodnost ili dijabetes). Povrh toga, cink pomaže i u rastu i obnavljanju mišića, pomaže u procesu usporavanja posljedica starenja (budući da djeluje poput antioksidansa u tijelu), te ima i protuupalna svojstva što može pomoći u sprječavanju pojave određenih bolesti.

Ali, da se vratimo na bit teksta, može li pomoći kod prehlade? Brojna istraživanja pokazala su da cink pomaže pri smanjivanju vremena trajanja prehlade. Drugim riječima, ako uzimate cink na prvi znak prehlade, ne biste trebali biti bolesni onoliko dugo koliko biste inače bili ili koliko ste do sad bili “van pogona” zbog bolesti. Općenito, može vam pomoći pojačati imunosni odgovor organizma, što ljudima u prvom redu pomaže u borbi protiv prehlade. Ako vas ulovi prehlada - poznata američka klinika Mayo preporučuje uzimanje cinkovih pastila svakih jedan do tri sata tijekom 3 do 14 dana.

 

Koliko cinka dnevno treba čovjeku?

Količina cinka koja čovjeku treba može se mijenjati ovisno o slučaju, ali općenito, odrasli muškarci trebaju 11 miligrama cinka dnevno, dok odrasle žene trebaju 8 miligrama. Međutim, ako je žena trudna, treba joj 11 miligrama, a ako doji, treba joj 12 miligrama.  Većina ljudi (koji imaju uravnoteženu prehranu) dobiva dovoljno cinka iz svoje hrane. Doduše, najviše "bioraspoloživih" oblika cinka – kemijskih spojeva koji sadrže cink, a koje naša tijela najbrže apsorbiraju - nalaze se u životinjskim proizvodima. Pod tim znači da su dobri izvori cinka meso, morskih plodovi i mliječni proizvodi. Ako slijedite vegetarijansku ili vegansku prehranu, cink možete pronaći i u drugim namirnicama, uključujući žitarice, zelje, orašaste plodove i grah. Ali, iz tih namirnica bioraspoloživost cinka je nešto manja.

Nedostatak cinka prilično je rijedak u zapadnim zemljama - češće ih se bilježi u regijama u razvoju. Ali ipak, nedostatak cinka može se dogoditi. A kad se to desi, uglavnom će se to primijetiti u povećanoj sklonosti bolestima i stalnom osjećaju umora, a možda doći i do neravnoteže hormona. Teži simptomi i veći nedostaci mogu rezultirati gubitkom kose, depresijom, pojavom proljeva i osipa.

Na što treba paziti pri kupnji dodataka prehrani koji sadrže cink?

Stručnjaci preporučuju da se svi koji konzumiraju dodatke cinku drže preporučenih doza - upamtite da nam dnevno treba samo 8 do 12 miligrama. Također, upozoreno je da bi se ljudi trebali izbjegavati upotrebu nazalnih sprejeva koji sadrže cink i umjesto toga držati se tableta/kapsula kao pogodnijeg oblika. Istraživanjima je dokazano da na tržištu postoji više sprejeva na bazi cinka koji su nakon dugotrajnijeg korištenja povezani sa uzrokovanjem trajnih promjena vezanih za okuse i mirise kod ljudi koji ih koriste.

 

U B!TONIC paleti proizvoda cink se nalazi u čak 4 dodatka prehrani, kao cink-glukonat u  proizvodima LADY, MAN i REAL ENERGY, te u proizvodu ORANGE IMMUNE kao cink pikolinat. U dvije ili tri kapsule navedenih proizvoda (ovisno o dnevnoj preporučenoj dozi) nalazi se po 10mg cinka, pri čemu potičemo konzumente da teže dobivanju nutrijenata iz svoje što raznolikije i kvalitetnije prehrane kako bi dodacima prehrani samo upotpunili nedostatke i tako zadovoljili potrebe organizma za hranjivim tvarima u cilju očuvanja imuniteta organizma.

 

← Older Post Newer Post →