Željezo

Željezo je mineral koji unosimo prehranom u tragovima što znači da nam je potreban u jako malim količinama. Kao svaki mineral, pojavljuje se u prirodi u više oblika. Onaj oblik koji se nalazi u našem organizmu je Fe2+ i njegova najvažnija funkcija je da služi kao kofaktor u hemoglobinu. Hemoglobin je protein u eritrocitima (crvena krvna zrnca) koji prenosi kisik iz pluća do tkiva. Također je sastavni dio mioglobina, proteina koji se nalazi u mišićima i koji u mišićima također ima ulogu prijenosa kisika, osobito kod izrazite fizičke aktivnosti. Kada nema prisutnosti željeza (Fe2+) ne može doći do prijenosa kisika, čime se javljaju prvi znaci anemije.

U našem organizmu  se odvijaju mnogobrojne rekacije koje ne bi mogle biti moguće bez prisutnosti vitamina i minerala. Tako putem hrane unosimo 30-ak vitamina i minerala koji vrše razne funkcije u organizmu. Minerali su u organizmu najčešće kofaktori u sklopu proteina kojima daju mogućnost da mogu vršiti svoju funkciju. Recimo to lajički, imate veliku prometnicu i ljude koji trebaju preći preko nje, međutim nema zebre koja može pomoći ljudima da prijeđu tu prometicu. Ta zebra su minerali, koji omogućuju da se reakcija izvrši. Ako imamo i hemoglobin i kisik koji dolazi do tog hemoglobina, prijenos se ne može izvršiti jer je upravo željezo potrebno kako bi se taj kisik vezao na hemoglobin.

Željezo unosimo putem putem crvenog i bijelog mesa, zelenog lisnatog povrća, orašastih plodova i sušenog voća. Zanimljivo je da se u ovim namirnicama nalaze različiti oblici željeza. U mesu se nalazi oblik Fe2+ (ili kako ga nutricionistički nazivamo hemsko željezo) koji je jednak obliku koji posjedujemo u našem organizmu. U ostalim navedenim namirnicama se nalazi oblik Fe3+ (ne-hemsko željezo). Razlika između ova dva oblika je u tome što je oblik hemskog željeza povoljniji jer je jednak onom obliku koji koristimo u organizmu pa je i njegova iskoristivost veća. Znači unosom jednake količine hemskog i ne-hemskog željeza u organizam, bioraspoloživost, odnosno apsorpcija, hemskog oblika će biti veća. Kulinarski trik koji se koristi od davnina jest da se kod zelenog lisnatog povrća dodatkom luka ili češnjaka povećava bioraspoloživost ne-hemskog željeza čime se njegova apsorpcija povećava.

Dnevne preporuke za unos željeza za odrasle žene su 15 mg, a za muškarce 10 mg dnevno. Također treba naglasiti da određene skupine i životna razdoblja zahtijevaju povećan unos željeza. Rizične skupine koje bi trebali pripaziti na unos željeza su žene u reproduktivnoj dobi (dosta željeza se gubi putem mjesečnice), trudnice, osobe koje se bave izrazitom fizičkom aktivnošću i adolescentska dob.

← Older Post Newer Post →